عرفان و اخلاق /

 

عرفان از جمله مباحثی است که از طرفی شیرین و پرطرفدار است و از سوی دیگر ، قابل تحریف و دگرگونی است . متاسفانه برخی شیادان و انسان هایی که بویی از انسانیت نبرده اند به خاطر انگیزه های شیطانی و باطل از عطش اقشار مردم ، مخصوصا جوانان نسبت به امور معنوی سوء استفاده کرده و آنها را به پرتگاه سقوط می کشانند ؛ همچون گروه های ، عرفان شیطانی ، عرفان بودایی، عرفان جنسی و ... ، از این رو لازم است با عرفان واقعی و همچنین اساتیدی که خودشان مسیر حق را پیموده اند آشنا بشویم تا ناخواسته در دام برخی افراد سودجو و شیطانی قرار نگیریم.

قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن          ظلمات است بترس از خطر گمراهی{1}

 

عرفان در بیان اهل بیت (علیهم السلام) 

عرفان در لغت به معنای شناخت است و در اصطلاح خاص ، به معرفتی گفته می شود که از طریق کشف و شهود حاصل می شود که بر دو قسم نظری و عملی تقسیم میشود .

حضرت علی (علیه السلام) در تعریف عارف می فرمایند : « العارف من عرف نفسه فاُعتقها و نزهها عن کل ما یبعدها و یوبقها».{2}

عارف کسی است که حقیقت خودش را بشناسد و آن را آزاد کند و هر چه که او را از حق دور می کند و هلاک می گرداند، تطهیر نماید.

بنابراین ، عرفانی که در کلام امیر عارفان مطرح است ، عبارت است از : خودشناسی ، آشنا شدن به قدر و منزلت خویش ، خود را ارزان نفروختن و ... که مقدمه خدا شناسی است : « من عرف نفسه فقد عرف ربه»{3}

امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:« العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله »{4}

بدن و جسم عارف در میان مخلوقات زندگی می کند ولی قلبش پیوسته با خداست.

 

دستور العمل های اخلاقی از عالمان ربانی

عارفانی بودند و هستند که با چنگ زدن به دامان ائمه معصومین (علیهم السلام) توانستند قله های اخلاق را بپیمایند . که ما به گزیده ای از پند های اخلاقی دو تن از این بزرگواران اشاره می کنیم:

مرحوم ایت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رحمه الله)

حالا برادر من اگر همت داری که از اهل معرفت شوی ، انسان بشوی ، بشر روحانی باشی ، سهیم و شریک ملائکه باشی و رفیق انبیاء و اولیاء (علیهم السلام ) بوده باشی، کمر همت به میان زده از راه شریعت بیا ؛ یک مقدار از صفات حیوانات را از خود دور کن و متخلق به اخلاق روحانیین باش ، رازی به مقام حیوانات و قانع به مرتبه جمادات نشو، حرکتی از این آب و گل به سوی وطن اصلی خود ( که از عوالم علیین و محل مقربین است) بکن ، بلکه نفس خود را بشناسی ، که شناختن او راه شناختن خداوند جل جلاله است، چنان که در روایت است:«من عرف نفسه فقد عرف ربه».{5}

 

مرحوم ایت الله مدنی(رحمه الله)

«لکم فی رسول الله اسوۀ حسنۀ »

 عزیزان ، اگر اقتدا می خواهید ، تبعیت می خواهید ، راه می خواهید ، پیامبر اکرم (صل الله علیه و الله و سلم) راهنمای زیبائی هست، اقا امیر المومنین (علیه السلام) راهنمای خوبی است.

پس ویژه گی های سیمای شیعه این است که عمل هایش را با اعمال حضرت علی (علیه السلام) مطابقت دهد . عمل هایش را با اعمال امام زین العابدین (علیه السلام) تطبیق دهد.{6}

عزیزان، خوب دقت کنید والله ، والله ، برای پیروزی در دنیا و نجات در اخرت ، غیر رابطه با الله تبارک و تعالی و تقوا به الله تعالی هیچ چاره ای نداریم.(7)

منابع:

1- دیوان حافظ ، صفحه288 انتشارات گلی

2- شرح غررالحکم، ج2 ،ص48

3- بحارالانوار ، ج 2 ، ص 32

 4-مصباح الشریعه ، باب 95 در معرفت

5- رساله لقاءالله صفحه 18

6- صفات اولیاء الله ص 98

7- همان ص 117

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخلاق و تربیت
برچسب‌ها: عرفان عارف واقعی عرفانهای کاذب

شنبه 28 فروردين 1395 | 22:53 | محمد . ش |